Podstawa prawna:
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. z późn. zmian.
Ustawa prawo oświatowe z 16 grudnia 2016 r. z późn. zmian.
Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U z 31 sierpnia 2017 r.)
Rozporządznienie MEN z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych ( Dz. U. z 14 września 2017 r.)
Poradnia psychologiczno- pedagogiczna udziela wszechstronnej pomocy psychologiczno- pedagogicznej zgodnie z potrzebami uczniów, rodziców i nauczycieli:
Poradnia prowadzi diagnozę psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną , z zakresu predyspozycji zawodowych, przesiewowych badań słuchu i wzroku dzieci i młodzieży stosując odpowiednie metody badań (pracownicy dbają o wszechstronność diagnozy oraz indywidualne podejście do klienta)
Organizuje i prowadzi zajęcia warsztatowe oraz psychoedukacyjne dla rodziców na terenie poradni oraz szkół i placówek podległych
Realizuje programy profilaktyczne, psychoedukacyjne oraz szkoleniowe dla rodziców, nauczycieli, dzieci młodzieży (w zakresie zdobywania podstawowych kompetencji psychologicznych, zapobiegania niepowodzeniom, profilaktyki niepowodzeń szkolnych i profilaktyki uzależnień)
Opracowuje opinie i orzeczenia zawierające liczne wskazania do pracy, ukierunkowujące pracę nauczyciela w zakresie poprawy efektywności uczenia (wskazuje na potrzebę dostosowania wymagań wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)
Udziela pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu ( porady indywidualne, zajęcia grupowe)
Organizuje i zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom ( organizacja na terenie poradni: terapii pedagogicznej indywidualnej i grupowej. Terapii psychologicznej, Szkoły dla rodziców i wychowawców, grup terapeutycznych dla dzieci i młodzieży i innych powstających zgodnie z zapotrzebowaniem środowiska)
Organizacja pracy poradni i zarządzanie placówką sprzyja efektywnej realizacji zadań:
Działalność poradni prowadzona jest w oparciu o statut i inne przepisy prawne
Pracownicy mają przydzielone zadania wynikające z zajmowanego stanowiska oraz dodatkowe przydzielone przez dyrektora poradni z uwzględnieniem potrzeb środowiska lokalnego
Poradnia prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ( dziennik indywidualny, karta indywidualna, dziennik terapii indywidualnej, dziennik zajęć grupowych, kartę pracy w terenie)
W poradni działa zespół orzekający powołany i działający w oparciu o odrębne przepisy ; spotkania odbywają się raz na dwa tygodnie lub w miarę potrzeb osób zgłaszających wnioski,
Działania podejmowane wobec dzieci i młodzieży oraz rodziców spełniają wymagania ustawy o ochronie danych osobowych
Klimat pracy poradni sprzyja osiąganiu wysokiej jakości w realizacji zadań statutowych:
Relacje między pracownikami poradni oparte są na wzajemnym zaufaniu i współpracy ( pracownicy skupiają się w zespołach samokształceniowych wzbogacając swój warsztat oraz wypracowując standardy pracy pracowników PPP w Pszczynie)
Wszyscy klienci korzystający z usług poradni traktowani są życzliwie i ze zrozumieniem,
Kompetencje pracowników i ich rozwój zawodowy zapewniają wysoką jakość usług
Pracownicy posiadają pełne kwalifikacje do pracy i są zgodnie z nimi zatrudniani,
Dyrektor inspiruje i stwarza warunki do podnoszenia kwalifikacji zawodowych
( każdego roku pracownicy planują formy doskonalenia indywidualnego, jak i zbiorowego; każda z tych form jest dyskutowana na posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz w ramach zespołów samokształceniowych, na których pracownicy poruszają zagadnienia dotyczące poszczególnych zespołów)
Zasoby materialne umożliwiają prawidłowe i skuteczne wykonywanie zadań:
Gabinety specjalistyczne poradni są odpowiednio doposażone w sprzęt techniczny i narzędzia diagnostyczne oraz pomoce dydaktyczne do terapii
Placówka dąży do ciągłego podnoszenia poziomu warunków jej działalności
Poradnia jest otwarta na kontakty i współpracę ze środowiskiem lokalnym:
Rozpoznaje potrzeby dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli, w oparciu o nie tworzy corocznie nową ofertę współpracy ze szkołami i placówkami, wypracowując kontrakt rocznej współpracy z daną placówką.
Poradnia świadczy usługi w zakresie diagnozy, przesiewowych badań słuchu, wzroku, mowy, ryzyka dysleksji, działań warsztatowych, prelekcji, pogadanek na terenie szkół dla różnych grup w ramach wzajemnego porozumienia.
Poradnia współdziała z innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży w zakresie oddziaływań terapeutycznych, organizacji szkleń dla nauczycieli, współpracy interdyscyplinarnej w sytuacji kryzysowej
Poradnia promuje swoje działania w środowisku ( uaktualnianie strony internetowej poradni, na bieżąco informacje na stronie powiatu, stworzenie folderu poradni, notatki w prasie lokalnej).
Koncepcja przyjęta na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 12.09.2012 r.